F.A.Q.
På Akademikerjob vil vi give dig den bedst mulige brugeroplevelse og service. Derfor har vi på denne side samlet svar på de oftest stillede spørgsmål vedrørende jobsøgning på Akademikerjob.
1. Spørgsmål om "Log ind" og "Min side"
Hvordan opretter jeg mig som ny bruger?
Du opretter dig som ny bruger ved først at klikke på "Log ind" i menuen ovenfor og derefter på linket "Ny bruger". Du kan også bruge følgende link:Ny bruger
Hvad kan jeg som bruger på Akademikerjob?
Når du er oprettet som bruger på Akademikerjob, får du adgang til "Min side". Her kan du nemt oprette og se jobagenter samt gemte søgninger, og du kan redigere din brugerprofil. Du har også mulighed for at uploade dokumenter, som du bruger i din jobsøgning - fx ansøgninger og CV.
Bemærk: Du kan kun oprette én brugerprofil pr. e-mailadresse.
Hvad er mit brugernavn?
Dit brugernavn til "Min side" på Akademikerjob er altid din e-mailadresse.
Hvad er mine Log ind-oplysninger?
Du logger ind med dit brugernavn (e-mail) og det password, du har angivet ved oprettelse af din brugerprofil.
Hvordan sletter jeg mine brugeroplysninger på Akademikerjob?
Ønsker du at slette dine brugeroplysninger logger du blot ind og klikker på "Rediger oplysninger" og derefter på linket "Slet".
2. Spørgsmål om jobagenter
Hvordan opretter jeg en jobagent?
Der er to måder at oprette en jobagent på: Du kan enten klikke på menupunktet "Opret jobagent" eller udføre en jobsøgning og derefter gemme den som jobagent ved at klikke på "Opret jobagent".
Kan jeg gemme en jobagent uden at være logget på?
Du behøver ikke at være logget på for at tilmelde dig en jobagent. Det eneste, du skal skrive, når du opretter en jobagent, er din e-mailadresse
Hvorfor kan jeg ikke logge på min jobagent?
Det er ikke længere muligt logge ind på en specifik jobagent. Hvis du ønsker at styre dine jobagenter samt benytte dig af Akademikerjobs mange muligheder, skal du oprette en brugerprofil. Med en brugerprofil kan du bl.a.:
- Se og redigere dine jobagenter (også dem du tidligere har oprettet med din e-mailadresse)
- Omdøbe, køre (se søgekriterier) eller afmelde dine jobagenter
- Uploade relevante dokumenter for din jobsøgning
Klik her for at oprette en brugerprofil på Akademikerjob
Hvordan redigerer jeg min jobagent?
Start med at logge ind på ”Min side”, og klik derefter på linket ”Mine jobagenter”. Fra oversigten over dine jobagenter kan du omdøbe eller slette dem. Ønsker du at se søgekriterierne i en jobagent, klikker du på knappen ”Kør” udfor jobagenten på listen.
Hvordan sletter / afmelder jeg min jobagent?
Du sletter din jobagent ved at klikke på linket ”Afmeld jobagent” nederst i den jobagent, som er sendt til din e-mail.
Hvordan sletter / afmelder jeg min jobagent, hvis jeg har en brugerprofil?
Log ind på ”Min side” og vælg fra oversigten under "Mine jobagenter" hvilken jobagent der skal slettes. Du kan også tilgå listen over jobagenter fra linket i din jobagent e-mail.
3. Spørgsmål om søgninger på Akademikerjob
Hvordan gør jeg min søgning mere målrettet?
Har du lavet en fritekstsøgning på eksempelvis på ”lektor”, får du vist alle lektorannoncer og andre annoncer relaterede dertil i hele landet. Du kan så bruge filtrene til højre til at målrette søgningen så det eksempelvis kun er stillinger i Storkøbenhavn og på deltid, der vises.
I drop-down-menuen, hvor der står ”Relevans”, kan du sortere i annoncerne efter enten dato for oprettelse eller relevans i forhold til dine søgekriterier.
Kan jeg søge på flere ord samtidig?
I søgefeltet til fritekstsøgning kan du godt skrive to eller flere søgeord. Akademikerjob vil så først søge efter jobannoncer, der matcher begge ord, og dernæst jobannoncer, der matcher ét af ordene. Eksempelvis vil en søgning på ”videnskabelig assistent” først vise jobannoncer, der både matcher ”videnskabelig” OG ”assistent”, og dernæst jobannoncer der matcher ”videnskabelig” ELLER ”assistent”.
Kan jeg udelukke ord fra min søgning?
Du udelukker ord fra din søgning ved at skrive ”–” lige foran det eller de ord, du ikke vil have med. Eksempelvis vil ”konsulent –uddannelse” vise konsulentjobannoncer men ikke annoncer for uddannelseskonsulenter.
Hvordan ser jeg de annoncer, der er indrykket senest?
Midt i skærmen, lige over søgeresultatet, er der en drop-down-menu, hvor der står ”Relevans”. Vælg i stedet "Dato" i denne og søgeresultaterne vil blive sorteret efter indrykningsdato med de seneste vist først.
Kan jeg få mit resultat vist på et kort?
I alle jobannoncer vises arbejdspladsens beliggenhed på et kort, som kan forstørres ved at klikke på linket ”Større kort” nedenunder det
Hvordan fungerer søgemaskinen?
Akademikerjob bruger en søgeteknologi, der er baseret på relevans, hvilket er samme måde, som Google fungerer. Det betyder, at Akademikerjob indekserer alle jobannoncer efter bl.a. firma, stillingsbetegnelse, ansættelsessted, ansættelsesforhold samt teksten i selve annoncen (herunder bl.a. jobbeskrivelsen). Denne information ligger til grund for søgningen. Hvis du eksempelvis søger efter "professor", så vises først alle disse stillinger og dernæst stillinger, der relaterer sig til ordet "professor", eksempelvis undervisning
Fandt du ikke svar på dit spørgsmål? Så kontakt os på telefon 38 15 66 00 (mandag - torsdag 10-16 og fredag 10-15) eller via e-mail: akademikerjob@dm.dk
Med venlig hilsen
DM / Akademikerjob