LJA-831111852021-12-17T10:25:04.590AC-medarbejder med fokus på dataformidling

Kan du fortælle en god historie, og kan du gøre Rigsarkivets digitale samling tilgængelig på en måde, så vores data når ud til flere? Har du erfaring med datavisualisering eller andre måder at præsentere og arbejde med data på? Så er det måske dig, vi søger til et vikariat i vores enhed for Dataformidling.

Jobbet og dine opgaver
Rigsarkivets digitale samling repræsenterer en stor og i mange tilfælde uudnyttet ressource til forskning, undervisning, dokumentation og meget andet. Samlingen består både af digitalt materiale fra den offentlige administration, private virksomheder, organisationer samt fra forskningsprojekter og digitaliserede papirarkivalier. Det bliver din opgave at bidrage til at bringe vores data i spil fx ved at visualisere og udstille vores data på nye måder. Du er med til at identificere sammenhænge, hvor Rigsarkivets data kan komme i anvendelse og skabe værdi for vores mangeartede brugergrupper.

Der er stor fleksibilitet i forhold til opgaveløsningen. Du arbejder meget tæt sammen med kollegerne i udstillingsteamet, der har forskellige fagligheder. I enheden for Dataformidling er vi 20 engagerede medarbejdere med forskellige baggrunde og opgaver inden for udviklingsprojekter, forsknings- og myndighedsservice samt udstilling og tilgængeliggørelse af data. I den kommende tid planlægger vi bl.a. udstillinger om EF/EU, sundhed og sygdom samt data om Grønland.

Geografisk sidder vi på flere adresser; de fleste arbejder i Rigsarkivet i Odense, enkelte dog også i København, Viborg og Aabenraa.

Dine kvalifikationer
Du har en relevant kandidatgrad inden for eksempelvis kommunikation, it, samfundsfag, historie eller lignende. Du har erfaring med at behandle og præsentere data, og du er god til at se muligheder for at sætte data i spil. Det er en selvfølge, at du kan omsætte viden til praksis og er grundig med sans for detaljen. Jobbet fordrer, at du kan formulere dig godt og flydende på dansk i skrift og tale.

Du skal have en eller flere af nedennævnte kvalifikationer

  • Erfaring med databehandling og datavisualisering
  • Kendskab til offentlige data og anvendelsen af dem
  • Erfaring med web og kendskab til online formidlingsformer
     

Du beskriver dig selv som en selvstændig person, der har drivkraft og aktivt kan bidrage til opgaveløsningen ud fra Rigsarkivets strategiske mål og enhedens prioriterede opgaver. Du trives i et team med høj faglighed og en god social omgangstone, hvor hjælpsomhed og humor er en del af dagligdagen. Du er ikke bange for at byde ind med gode ideer, når de opstår og tager samtidig fra, når der er behov for det.

Rigsarkivet
I Rigsarkivet arbejder vi med at indsamle, bevare, forske i, tilgængeliggøre og formidle den vigtige samfundsdokumentation, der er Rigsarkivets ansvarsområde. Vi er en ambitiøs organisation, der satser på udvikling og digitalisering af vores arbejdsmåder og vores ydelser. Vi prioriterer gode muligheder for personlig og faglig udvikling, ligesom vi lægger vægt på et stærkt fagligt og socialt arbejdsmiljø. Vi har fleksible arbejdstider og vægter, at arbejds- og privatliv hænger godt sammen.

Løn- og ansættelsesvilkår
Du bliver ansat på overenskomstvilkår i henhold til enhver tid gældende aftaler mellem Finansministeriet og Akademikernes Centralorganisation. Der vil være mulighed for at forhandle et pensionsgivende kvalifikationstillæg afhængigt af kvalifikationer.

Stillingen ønskes besat 1. marts 2022 eller snarest derefter. Stillingen er foreløbig begrænset til 1 års ansættelse. Den gennemsnitlige arbejdstid er 37 timer ugentlig.

Arbejdsstedet er Jernbanegade 36 i Odense, Haderslevvej 45 i Aabenraa eller Kalvebod Brygge 34 i København. Skriv i din ansøgning, hvor du vil foretrække at arbejde.

Vi indhenter straffeattest.

Ansøgning
Send en motiveret ansøgning, CV og dokumentation for relevant uddannelse og erhvervserfaring via Rigsarkivets rekrutteringssystem. Du bliver guidet igennem rekrutteringsprocessen, når du trykker Søg stillingen nederst på denne side.   

Ansøgningsfristen er mandag den 17. januar 2022.

Vi forventer at afholde samtaler i uge 4, 2022.

Nærmere oplysninger om stillingen kan fås hos enhedschef Jan Dalsten Sørensen på telefon 4171 7246, jds@sa.dk eller specialkonsulent Mai-Brit Lauritsen på telefon 41 71 74 30, mbrl@sa.dk.

Du kan læse mere om Rigsarkivet på www.sa.dk

Rigsarkivet tilstræber at få så bred en sammensætning af personalet som muligt, hvorfor alle interesserede uanset alder, køn, religion eller etnisk tilhørsforhold opfordres til at søge stillingen.


Rigsarkivet er en styrelse og institution under Kulturministeriet, der har til formål at sikre bevaringen af arkivalier til brug for fremtidig forskning, at stille arkivalier til rådighed for myndigheder og publikum samt at udøve forskning og udbrede kendskabet til forskningens resultater. Rigsarkivet har ca. 225 medarbejdere fordelt på 4 adresser; to i Jylland, en på Fyn og en i København.

101IDK_DG_MAGDKDanmark2022-01-17T00:00:000000https://candidate.hr-manager.net/ApplicationForm/SinglePageApplicationForm.aspx?cid=5001&departmentId=7581&ProjectId=150563&MediaId=5EuropaDanmark2613247Rigsarkivet10Rigsdagsgården 91218København KDKDanmarkDKDanmark2613247_logo_large.png2613247_logo_small.png155.6672518012.56946530364905122JanDalsten Sørensen
Rigsdagsgården 9
1218jds@sa.dk4171 7246København KDKDanmarkDKDanmark
8FuldtidMagisterjob010-01-202216-01-202274Forskning og undervisning204IT og web364905122
Kalvebodbrygge 32
1560KøbenhavnDKDanmark
da-DK
Bemærk at denne jobannonce er udløbet!
Ansøgningsfristen for jobannoncen er overskredet, og stillingen kan ikke længere søges. Opslaget vises udelukkende som reference

AC-medarbejder med fokus på dataformidling

Rigsarkivet

Indrykket
17-12-2021
Kontakt
Rigsarkivet
Rigsdagsgården 9
1218 København K
Kontakt
Jan Dalsten Sørensen
Tlf
4171 7246
Rigsdagsgården 9
1218 København K
Danmark
Praktisk information
Oprettet
17-12-2021
Udløber
17-01-2022
Kviknummer
LJA-83111185
Jobtype
Fuldtid
Arbejdsområde
Forskning og undervisning, IT og web

Kan du fortælle en god historie, og kan du gøre Rigsarkivets digitale samling tilgængelig på en måde, så vores data når ud til flere? Har du erfaring med datavisualisering eller andre måder at præsentere og arbejde med data på? Så er det måske dig, vi søger til et vikariat i vores enhed for Dataformidling.

Jobbet og dine opgaver
Rigsarkivets digitale samling repræsenterer en stor og i mange tilfælde uudnyttet ressource til forskning, undervisning, dokumentation og meget andet. Samlingen består både af digitalt materiale fra den offentlige administration, private virksomheder, organisationer samt fra forskningsprojekter og digitaliserede papirarkivalier. Det bliver din opgave at bidrage til at bringe vores data i spil fx ved at visualisere og udstille vores data på nye måder. Du er med til at identificere sammenhænge, hvor Rigsarkivets data kan komme i anvendelse og skabe værdi for vores mangeartede brugergrupper.

Der er stor fleksibilitet i forhold til opgaveløsningen. Du arbejder meget tæt sammen med kollegerne i udstillingsteamet, der har forskellige fagligheder. I enheden for Dataformidling er vi 20 engagerede medarbejdere med forskellige baggrunde og opgaver inden for udviklingsprojekter, forsknings- og myndighedsservice samt udstilling og tilgængeliggørelse af data. I den kommende tid planlægger vi bl.a. udstillinger om EF/EU, sundhed og sygdom samt data om Grønland.

Geografisk sidder vi på flere adresser; de fleste arbejder i Rigsarkivet i Odense, enkelte dog også i København, Viborg og Aabenraa.

Dine kvalifikationer
Du har en relevant kandidatgrad inden for eksempelvis kommunikation, it, samfundsfag, historie eller lignende. Du har erfaring med at behandle og præsentere data, og du er god til at se muligheder for at sætte data i spil. Det er en selvfølge, at du kan omsætte viden til praksis og er grundig med sans for detaljen. Jobbet fordrer, at du kan formulere dig godt og flydende på dansk i skrift og tale.

Du skal have en eller flere af nedennævnte kvalifikationer

  • Erfaring med databehandling og datavisualisering
  • Kendskab til offentlige data og anvendelsen af dem
  • Erfaring med web og kendskab til online formidlingsformer
     

Du beskriver dig selv som en selvstændig person, der har drivkraft og aktivt kan bidrage til opgaveløsningen ud fra Rigsarkivets strategiske mål og enhedens prioriterede opgaver. Du trives i et team med høj faglighed og en god social omgangstone, hvor hjælpsomhed og humor er en del af dagligdagen. Du er ikke bange for at byde ind med gode ideer, når de opstår og tager samtidig fra, når der er behov for det.

Rigsarkivet
I Rigsarkivet arbejder vi med at indsamle, bevare, forske i, tilgængeliggøre og formidle den vigtige samfundsdokumentation, der er Rigsarkivets ansvarsområde. Vi er en ambitiøs organisation, der satser på udvikling og digitalisering af vores arbejdsmåder og vores ydelser. Vi prioriterer gode muligheder for personlig og faglig udvikling, ligesom vi lægger vægt på et stærkt fagligt og socialt arbejdsmiljø. Vi har fleksible arbejdstider og vægter, at arbejds- og privatliv hænger godt sammen.

Løn- og ansættelsesvilkår
Du bliver ansat på overenskomstvilkår i henhold til enhver tid gældende aftaler mellem Finansministeriet og Akademikernes Centralorganisation. Der vil være mulighed for at forhandle et pensionsgivende kvalifikationstillæg afhængigt af kvalifikationer.

Stillingen ønskes besat 1. marts 2022 eller snarest derefter. Stillingen er foreløbig begrænset til 1 års ansættelse. Den gennemsnitlige arbejdstid er 37 timer ugentlig.

Arbejdsstedet er Jernbanegade 36 i Odense, Haderslevvej 45 i Aabenraa eller Kalvebod Brygge 34 i København. Skriv i din ansøgning, hvor du vil foretrække at arbejde.

Vi indhenter straffeattest.

Ansøgning
Send en motiveret ansøgning, CV og dokumentation for relevant uddannelse og erhvervserfaring via Rigsarkivets rekrutteringssystem. Du bliver guidet igennem rekrutteringsprocessen, når du trykker Søg stillingen nederst på denne side.   

Ansøgningsfristen er mandag den 17. januar 2022.

Vi forventer at afholde samtaler i uge 4, 2022.

Nærmere oplysninger om stillingen kan fås hos enhedschef Jan Dalsten Sørensen på telefon 4171 7246, jds@sa.dk eller specialkonsulent Mai-Brit Lauritsen på telefon 41 71 74 30, mbrl@sa.dk.

Du kan læse mere om Rigsarkivet på www.sa.dk

Rigsarkivet tilstræber at få så bred en sammensætning af personalet som muligt, hvorfor alle interesserede uanset alder, køn, religion eller etnisk tilhørsforhold opfordres til at søge stillingen.


Rigsarkivet er en styrelse og institution under Kulturministeriet, der har til formål at sikre bevaringen af arkivalier til brug for fremtidig forskning, at stille arkivalier til rådighed for myndigheder og publikum samt at udøve forskning og udbrede kendskabet til forskningens resultater. Rigsarkivet har ca. 225 medarbejdere fordelt på 4 adresser; to i Jylland, en på Fyn og en i København.

Skriv i din ansøgning, at du har set opslaget på akademikerjob.dk

Ansøg nu

Del dette job

Virksomhedsinformation
Rigsarkivet
Rigsdagsgården 9
1218 København K
Kontaktperson
Jan Dalsten Sørensen
Tlf
4171 7246
Adresse
Rigsdagsgården 9
1218 København K
Danmark
Praktisk information
Oprettet
17-12-2021
Udløber
17-01-2022
Kviknummer
LJA-83111185
Jobtype
Fuldtid
Fag
Forskning og undervisning, IT og web
Beliggenhed