Vil du være med til at videreudvikle et af Europas førende arkiver på det digitale område, og kan du sikre retning og fremdrift i et projekt funderet i stærke fagligheder og interesser på tværs af flere afdelinger? Så er du måske vores nye kollega.
Vi søger en erfaren projektleder med gode ledelsesevner og bred indsigt i IT-området. Du skal i første omgang stå i spidsen for et omfattende projekt, der handler om ændringer af standarderne for bevaring af data. Standarderne udgør fundamentet for, at vi som Rigsarkiv også i fremtiden kan understøtte forskning om fx klima og sundhed, danskernes adgang til tidlig pension, indsigt i offentlig forvaltning og meget mere. Projektet udgør derfor et vigtigt strategisk afsæt for den fremtidige digitalisering af Rigsarkivet og er højt prioriteret på direktionsniveau.
Jobbet er placeret i enheden Digital Bevaring, som består af 17 medarbejdere. Vi har ansvar for at bevare data fra det danske samfund sikkert og omkostningseffektivt. I enheden udarbejder og vedligeholder vi metoder, standarder og regler for troværdig langtidsbevaring, og vi har ansvaret for projekter vedrørende krav til aflevering af data. Derudover sikrer vi, at data bliver testet og kvalitetssikret, når Rigsarkivet modtager dem. I Digital Bevaring varetager vi endvidere den løbende udvikling af Rigsarkivets modtagelses- og bevaringssystem.
Samarbejdet i vores enhed er tillidsfuldt, og vi sætter pris på humor, involvering, dialog og sparring i hverdagen. I jobbet får du god mulighed for at præge arbejdet, ligesom der er mulighed for løbende kompetenceudvikling, deltagelse i konferencer mv.
Dine opgaver
Rigsarkivets krav til aflevering af data fra den offentlige forvaltnings IT-systemer skal sikre, at data med værdi for fremtiden bliver bevaret, så de kan findes og genanvendes. Da samfundet i dag er gennemdigitaliseret, og den digitale udvikling går meget hurtigt, er der behov for løbende at se på, hvordan Rigsarkivet bevarer data så omkostningseffektivt som muligt og udvikle de metoder, standarder og regler for de data, der afleveres, så de afspejler udviklingen i samfundet.
Din væsentligste opgave bliver i først omgang at lede et igangværende projekt, som har til formål at etablere og implementere nye krav til langtidsbevaring af data. Senere forventer vi, at du bliver projektleder på et projekt, som får til formål at modernisere og fremtidssikre den bekendtgørelse, der regulerer kravene til afleveringen af data. Begge opgaver indebærer håndtering af forskellige faglige perspektiver på tværs af Rigsarkivet, og at du arbejder på tværs af både fagniveauer og ledelsesniveau. Du skal håndtere mange forskellige interessenter, og jobbet fordrer derfor, at du mestrer forandringsledelse. Andre projektledelsesopgaver kan også senere komme på tale.
Du kan læse mere om den omtalte bekendtgørelse nr. 128 på følgende link:
https://www.rigsarkivet.dk/aflever-data/lovgivning-og-vejledning-om-aflevering-af-it-systemer/)
Om dig
Vi lægger vægt på, at du har en videregående uddannelse og formel projektlederuddannelse. Det vil være en fordel, hvis du har en IT-relateret baggrund enten via din uddannelse eller væsentlig erfaring.
Vi forventer, at du
- Har stor erfaring som projektleder og er vant til at få folk til at arbejde sammen om et fælles mål.
- Er analytisk stærk, så du kan identificere væsentlige implikationer og faglige dilemmaer.
- Kan formulere dig klart, bl.a. i beslutningsoplæg til ledelsen i en politisk styret organisation.
- Kan indgå i dialog med fagligt engagerede medarbejdere og skabe afklaring i løbende spørgsmål og udfordringer, hvor der ikke er enkle entydige løsninger.
- Er interesseret i bevaring af data, herunder sammenhængen mellem samfundsudviklingen, bevaring af data for fremtiden samt den generelle IT-udvikling.
- Har blik for, hvordan ændringer i krav til afleveringen kan påvirke processer omkring aflevering af data til Rigsarkivet, så du kan pege på nødvendige forandringsledelsestiltag.
- Har lyst til at bruge dine projektledelseskompetencer bredt i Rigsarkivet og berige den samlede gruppe af projektledere i Rigsarkivet med din indsigt og erfaring.
Arbejdet fordrer samarbejde og dialog med både kollegaer og eksterne parter. Du skal derfor også have gode samarbejdsevner og kunne kommunikere klart.
Endelig er det en fordel, hvis du har kendskab til regler for aflevering af digitale data til Rigsarkivet.
Om os
I Rigsarkivet arbejder vi for at indsamle, bevare, forske i, tilgængeliggøre og formidle den vigtige samfundsdokumentation, der er Rigsarkivets ansvarsområde. Vi er en ambitiøs organisation, der satser på udvikling og digitalisering af vores arbejdsmåder og vores ydelser. Vi prioriterer gode muligheder for personlig og faglig udvikling, ligesom vi lægger vægt på et stærkt fagligt og socialt arbejdsmiljø, hvor opgaverne løses i samarbejde med kollegerne. Vi har fleksible arbejdstider og vægter, at arbejds- og privatliv hænger godt sammen.
Løn og ansættelsesvilkår
Du ansættes som special- eller chefkonsulent i henhold til gældende overenskomstaftale med Skatteministeriet for ansatte i staten. Arbejdstiden er gennemsnitlig 37 timer om ugen. Arbejdsstedet er Kalvebod Brygge 34, centralt i København.
Det er en forudsætning for ansættelse, at du kan blive sikkerhedsgodkendt, ligesom du skal kunne opretholde sikkerhedsgodkendelsen under hele din ansættelse.
Stillingen ønskes besat snarest muligt.
Din ansøgning
Send en motiveret ansøgning, CV og dokumentation for relevant uddannelse, certificering og erhvervserfaring via Rigsarkivets rekrutteringssystem. Du bliver guidet igennem rekrutteringsprocessen, når du trykker Søg stillingen nederst på denne side.
Ansøgningsfristen er den 12. februar 2023. Vi forventer at afholde samtaler i uge 9.
Hvis du vil høre mere om stillingen, er du velkommen til at kontakte vicedirektør Kirsten Villadsen Kristmar på tlf. 41 71 72 28 eller e-mail kvk@sa.dk.
Du kan desuden læse mere om aflevering af data til Rigsarkivet på https://www.rigsarkivet.dk/aflever-data/ eller se mere information generelt om Rigsarkivet på https://www.rigsarkivet.dk.
Rigsarkivet tilstræber at få så bred en sammensætning i personalet som muligt, hvorfor alle interesserede uanset alder, køn, religion eller etnisk tilhørsforhold opfordres til at søge stillingen.
Rigsarkivet er en styrelse og institution under Kulturministeriet, der har til formål at sikre bevaringen af arkivalier til brug for fremtidig forskning, at stille arkivalier til rådighed for myndigheder og publikum samt at udøve forskning og udbrede kendskabet til forskningens resultater. Rigsarkivet har ca. 225 medarbejdere fordelt på 4 adresser; to i Jylland, en på Fyn og en i København.
Skriv i din ansøgning, at du har set opslaget på akademikerjob.dk